Pizza TuSi
Personálna agentúra Mr.JOB Slovenská franchisingová asociácia

Reč tela v biznise

 

Úspech, prípadne neúspech každého stretnutia začína v momente, keď sa na Vás partner
zahľadí. Prvá vec, čo si na Vás všimne, je Vaša aura či osobitá atmosféra, ktorá Vás obklopuje.
Vytvárate ju Vy sami a ste zodpovední za to, čo o Vás povie a koho ku Vám pritiahne. Pamätajte, že Vaša aura za Vás hovorí skôr, ako vôbec otvoríte ústa.

1) POSTOJ

Ako prvú vec si ľudia všimnú ako stojíte a prezentujete samých seba. Chodíte a stojíte sebavedome?

• Brucho dnu
• Vypnúť hruď
• Plecia dozadu
• Hlavu hore

Alebo sa hrbíte, plecia klesnuté dopredu, hlava vystrčená a brucho vypučené? Týmto postojom
každého upozorňujete na to, že ste neistí, nie ste pripravení, a preto nie ste tým, ktorého chcú
poznať a ktorého hľadajú. Ľudí môžete od seba odradiť bez toho, aby ste o tom vôbec vedeli.

Vynúťte si rešpekt tým, že budete stáť vzpriamene a zaberiete priestor, ktorý Vám patrí. Postavte sa s nohami od seba asi na cca 25 cm, jedna mierne pred druhou. Táto pozícia Vám dodá balans a istotu - výbornú východiskovú polohu pre stretnutie!

Postojom viete povedať ostatným ľuďom, či ste otvorení na rozhovor. Napríklad, ak sa rozprávate s druhou osobou a telami formujete pravý uhol, vysielate signál, že nechcete byť rušení. Ak sa potrebujete o tom presvedčiť, postavte sa ku dvom takto debatujúcim ľuďom a počkajte si, koľko im bude trvať, aby Vás prizvali do debaty. Periférne Vás zaregistrujú, no kým neskončia ich súkromný hovor, nebudú si Vás všímať. Ak však dvaja ľudia stoja tak, že špičky ich nôh smerujú von formujúc nedokončený trojuholník, sú otvorení konverzácii aj s inými ľuďmi. Vtedy môžete nadviazať očný kontakt.


2) PODÁVANIE RÚK

Ďalší dôležitý prvok, ktorý musíte do Vašich medziľudských vzťahov priniesť, je pevné podanie rúk.
Znova, týchto pár sekúnd keď si „trasiete“ rukami, môže Váš vzťah posilniť, alebo oslabiť. Mužské
podania rúk sú charakteristické pevnosťou, pretože majú prirodzene silnejší stisk. Ženy, zovrite ruku silnejšie a dajte o sebe vedieť!


DRUHY STISKOV:


Kontrolór
Osoba k Vám natiahne ruku, ale len čo sú Vaše ruky blízko seba, vedome tú svoju dá navrch.
Nepriamo Vám tak hovorí, že chce byť vodcom. Majte to na pamäti pri ďalšej spoločenskej interakcii.

Sendvič
Toto podanie rúk použite lens ľuďmi, ktorých poznáte. Keď uchopíte niečiu ruku do svojich oboch, napádate ich osobný priestor ... kde by ste mali byť len vtedy, keď ste pozvaní. Toto podanie rúk je tiež známe ako politické ... čo môže byť dostatočným dôvodom pre ostatných, aby sa mu veľkým
oblúkom vyhli.

Mŕtva ryba
Predstavte si, že máte v ruke šupinatú, mŕtvu rybu...a máte predstavu, čo je to za stisk. Vaše ruky
sú vlhké z dvoch dôvodov: ste nervózny alebo ste pred tým držali v ruke chladný nápoj. V oboch
prípadoch je to pre druhú stranu veľmi nepríjemné. Ak Vás trápi úzkosť, utrite si ruky do servítky, obrúska alebo jemne o šaty. To, čo utratíte na čistiareň, Vám stojí za lepší dojem, ktorý urobíte. V prípade studeného nápoja sa riaďte vlastným zdravým rozumom.

Mäkké prsty
Ženy, častejšie ako muži, podávajú skôr prsty než ruku. Môže to byť pre nich bolestivé, keď si podávajú ruku s niekým, kto má pevný stisk. Zbavte sa tohto zlozvyku, naučte sa podávať celú ruku, nielen prsty. A Váš stisk vôbec nemusí byť silný.


Prísady dobrého podania ruky:
• Ruku spoločníka držte pevne.
• Potraste ju maximálne trikrát.
• Nadviažte očný kontakt.
• Vyžarujte pozitívnu auru.


3) OČNÝ KONTAKT

Nadviažte ho a držte si ho! Nielenže je znamením Vašej sebaistoty, taktiež Vám pomáha ochopiť, čo chce druhá strana naozaj povedať.

Ak hovoria oči jedno a jazyk druhé, skúsený človek sa spoľahne na to, čo hovorí ten prvý.
Ralph Waldo Emerson

Keď s niekým hovoríte a pozeráte mu pri tom priamo do očí, vyjadrujete tým, že dávate pozor. Počúvanie je jednou z najdôležitejších ľudských vzťahových schopností a dobrý očný kontakt hrá dôležitú úlohu pri preukazovaní záujmu o druhých.



KEDY SA POZRIEŤ

Začnite okamžite, ako začnete konverzovať. Aj keď začať môžete aj skôr, keď chcete zaujať niečiu
pozornosť. Nepoľavujte ani počas rozhovoru. Určite sa pozerajte do očí aj keď sa lúčite a hovoríte
„dovidenia“. Pomôže to zanechať pozitívny, silný, trvácny dojem.

AKO DLHO SA POZERAŤ

80 – 90 % z celkového času. Menej môže byť interpretované ako nepokoj, neistota, neurčitosť
alebo nuda. Keď sa pozeráte dlhšie, môže to byť považované za pokus o dominanciu, nátlak,
a môže to u druhej strany vyvolať úzkosť. Je dovolené pozrieť z času na čas na zem za predpokladu, že sa Váš pohľad znova vráti k spoločníkovi. Vyhnite sa pohľadom cez spoločníkovo plece. Mohlo by sa zdať, že hľadáte niekoho zaujímavejšieho na rozhovor.

4) ÚSMEVY

Úsmevy sú dôležitým výrazom tváre. Znamenajú záujem, vzrušenie, empatiu, účasť; vytvárajú
pozitívne ovzdušie. Dávajte si však pozor na nadužívanie úsmevov. Na to, aby ste zvýšili svoj rešpekt, najprv vojdite do miestnosti a až potom sa usmejte. Je to ďaleko viac profesionálnejšie
než vojsť chichotajúc sa, alebo ukazujúc úsmev číslo 5.





Podobné články


7 tipov na leták, ktorý predáva

7 tipov na leták, ktorý predáva

Tipy na čo nezabudnúť a čomu sa vyhnúť pri tvorbe Vašich reklamných letákov.

30.10.2010 viac info
Sociálne médiá menia tvár podnikania

Sociálne médiá menia tvár podnikania

Sú sociálne médiá ako Facebook a Twitter len novodobou módnou vlnou v komunikácii na internete, alebo predstavujú niečo viac? V čom spočíva ich sila, ako fungujú a prečo by ich malí a strední podnikatelia nemali brať na ľahkú váhu? Pohľadajme spolu zopár odpovedí.

30.10.2010 viac info
Ako tvoriť biznis plán?

Ako tvoriť biznis plán?

Podnikateľským plánom investorovi preukazujete nielen to, že svojmu podnikaniu veríte a rozumiete, ale aj to, že nad podnikaním dokážete koncepčne uvažovať. Dôležitým predpokladom dobrého plánu je jasná a logická obsahová štruktúra. S prihliadnutím na rôznorodosť podnikania možno len veľmi ťažko vytvoriť univerzálny návod na tvorbu plánu, ak sa však budete pridržiavať uvedených otázok, nemali by ste na nič podstatné zabudnúť.

04.11.2010 viac info
Pred tým, než odošlete e-mail

Pred tým, než odošlete e-mail

Aké sú základné pravidlá pre správnu formuláciu e-mailov?

09.11.2010 viac info
Kedy odpovedať na negatívnu kritiku a kedy nie

Kedy odpovedať na negatívnu kritiku a kedy nie

Pozrite sa na krátky zoznam typov kritík, na ktoré sa oplatí reagovať a potom tých, ktoré si nezaslúžia Vašu pozornosť.

18.11.2010 viac info
10 pravidiel rýchleho a jednoduchého PR

10 pravidiel rýchleho a jednoduchého PR

Public relations (PR), t.j. vzťahy s verejnosťou sú vlastne len inou formou reklamy. Ak sa v nich riadite správnymi stratégiami, dokážu divy. Oproti reklame má PR pár neodškriepiteľných výhod: nízke náklady a väčšiu dôveryhodnosť. Reklamu už totiž dokáže spotrebiteľ ľahko prekuknúť. Naproti tomu produkt spomenutý v kontexte správy či článku plní úlohu pasívnej propagácie, ktorá je neraz omnoho účinnejšia a schopnejšia prinútiť spotrebiteľa k činu, či dokonca upriamiť na seba pozornosť médií, než samotná reklama.

18.11.2010 viac info
Čo potrebuje podnikateľská web stránka?

Čo potrebuje podnikateľská web stránka?

Internet je plný strašidelných stránok, a to nielen z hľadiska ich zlého dizajnu. Je mnoho iných vecí, ktoré robia webovú stránku priateľskú k jej užívateľom – nehovoriac o tých, ktoré ich ovplyvnia natoľko, že sa s Vami rozhodnú urobiť obchod. Cez kontakt až po informácie od zákazníkov, pozrite sa na pár najdôležitejších prvkov, ktoré by Vaša stránka mala obsahovať v prípade, že má byť efektívnym pomocníkom Vášho biznisu.

06.12.2010 viac info
Budujte si svoj imidž na internete

Budujte si svoj imidž na internete

Ak nie ste na internete, akoby ste ani neboli. Komunikačné technológie napredujú míľovými krokmi a ani podnikanie sa bez nich už naozaj nezaobíde. Byť on-line však nestačí.

18.12.2010 viac info
5 tipov ako využiť Skype vo firme

5 tipov ako využiť Skype vo firme

Skype je neoceniteľný nástroj komunikácie vo firmách. Zahŕňa v sebe rad pôsobivých vlastností, pomocou ktorých viete posielať súbory, ohlásiť schôdzku u obchodných partnerov, uskutočňovať video konferencie či telefonovať do zahraničia.

27.12.2010 viac info
Ako diplomaticky povedať NIE

Ako diplomaticky povedať NIE

Môže sa stať, že sa dostanete do situácie, v ktorej Vám partner, spolupracovník alebo zamestnanec navrhne niečo, čo Vy nepovažujete za správne, etické.

17.01.2011 viac info