Pizza TuSi
Personálna agentúra Mr.JOB Slovenská franchisingová asociácia

Franchising je podnikanie na kľúč

Franchising je podnikanie na kľúč

 

 

Pred rokom 1989 si u nás ľudia na vidieku stavali domy väčšinou svojpomocou. Bolo to v časoch, keď vám prišla rodina, susedia a známi pomáhať na stavbu iba za guláš a zopár štamperlíkov. Priekopníkom stavieb rodinných domov na kľúč bola v tom čase firma Okal, ktorá zmontovala kompletný dom za niekoľko týždňov, čo bolo na vtedajšie pomery neskutočné tempo. Problém bol iba v tom, že v poradovníku ste čakali na ich dodávku jeden až dva roky. Situácia sa zásadne zmenila po zmene režimu. Do prostredia trhovej konkurencie vstúpili zahraničné značky, ktoré začali ponúkať kompletné dodávky montovaných domov takmer na počkanie. Postupne sa však prispôsobili aj domáce stavebné firmy a dodávky stavieb na kľúč sa stali bežným štandardom.

 

 

Získanie podnikateľských riešení (know-how) na kľúč umožňuje franchising. V súčasnosti je u nás na trhu možnosť výberu z viac ako 150 franšízových konceptov, v takmer všetkých oblastiach biznisu. Je tu teda možnosť získať licenciu renomovanej značky, ktorá poskytuje overené riešenia s kompletným servisom. To však nie je jediná výhoda alebo dôvod, prečo využiť franchising vo svojom podnikaní.

 

 

Mnoho mladých ľudí má túžbu byť nezávislý, ovládať svoj vlastný osud a vybudovať si vlastné podnikanie. Možno aj vy koketujete s myšlienkou začať podnikať, ale neviete sa rozhodnúť. Možno vám chýba inšpirácia, nápad, alebo jednoducho neviete ako začať. Jednou z možností ako sa stať šéfom vo vlastnej firme a zároveň mať podporu a zázemie silného, skúseného partnera je franchising. Kúpa franšízy  je vlastne získať overené podnikanie na kľúč. Rovnako, ako pri stavbe domu na kľúč, pri ktorej vám stavebná firma postaví dom podľa projektu od A po Z. Franšíza funguje podobným spôsobom. Vďaka nej nemusíte vymýšľať a budovať novú značku, riešiť marketing ani dizajn prevádzok. Nemusíte hľadať výhodných a spoľahlivých dodávateľov a teda nemusíte od začiatku vyvíjať a nastavovať celý prevádzkový systém.  

 

 

Nové nápady a start-upy sú skvelé až vtedy ak sa úspešne zrealizujú a presadia na trhu. Ich aplikácia, vytvorenie funkčného prevádzkového a odbytového systému produktov, najmä získanie ich obľúbenosti na trhu je beh na dlhú trať. Môže to tiež stáť veľa peňazí, najmä ak postupujete systémom pokus - omyl. Pokiaľ teda chcete len podnikať, zarábať, a nestojíte o vytváranie niečoho nového od začiatku, tak franšíza je pre vás to pravé. Franchising umožňuje zdieľať osvedčený a úspešný biznis. Franšízové systémy sú overené v praxi a pokiaľ sa dôsledne aplikujú, tak výrazným spôsobom znižujú mieru podnikateľského rizika v každom biznise. Franšíza vám umožní zopakovať úspech jej poskytovateľa. Zásadným dôvodom pre kúpu franšízy teda je, že získate kompletný, v praxi počas primeranej doby overený systém. Úspešný franšízový koncept je nastavený tak, aby podnikateľský úspech jeho majiteľa a poskytovateľa v pilotnej prevádzke  bolo možné opakovať v prevádzkach užívateľov. 

 

 

V situácii, keď sa spoznávate s neznámou osobou vás ako prvé zaujme jej výzor a meno.  Výzor a meno vytvára o neznámom prvý dojem. Platí to však aj pre produkty a značky na trhu. Symbolom franšízového konceptu alebo jeho finálneho produktu je názov a logo. Názov a logo (značka) konceptu sa vo franchisingu využíva ako účinný marketingový nástroj, má preto svoju hodnotu. Je to duševné vlastníctvo majiteľa.  Zo štandardnej značky a loga  sa "brand" po určitom čase stane  vtedy, ak sa dostane do širšieho povedomia na trhu a dokáže vo verejnosti vytvoriť asociáciu, v ktorej pri spomienke na predmetnú značku si predstavíte jej produkt  (napr. pri značke Coca-Cola konkrétny nápoj).  V inom prípade to znamená, že napr. pri názve (značke, loga) Pizza Mizza si potenciálny hosť vie predstaviť, čo môže v  prevádzkach Pizza Mizza očakávať, teda charakteristický interiér, konkrétne menu a obsluhu aj cenu na určitej úrovni. Budovanie úspešnej značky a brandu je časovo aj finančne náročný proces. Pri kúpe franšízovej licencie však môžete získať overenú a známu značku ihneď, za primeraný licenčný poplatok. Známa obchodná značka je neoceniteľný pomocník v podnikaní. Spolu s ňou získate zároveň aj množstvo zákazníkov, ktorí túto značku už poznajú a majú s ňou pozitívnu skúsenosť.  Imidž vášho podnikania tak nadobudne  prakticky okamžite úroveň zalicencovanej značky.

 

Na vybudovanie franšízovej prevádzky je potrebný určitý kapitál. Banky aj investori sú obvykle  ochotnejší poskytnúť finančné prostriedky na podnikanie formou franchisingu. Franšízy majú totiž preukázateľné výsledky. Z tohto dôvodu je riziko nesplatenia úveru nižšie, ako pri prvoplánovom individuálnom podnikaní. Pri zabezpečovaní financovania vám často podá pomocnú ruku aj poskytovateľ franšízy. Može to byť napríklad zabezpečením leasingu na zariadenie prevádzky, alebo výhodnejším poskytnutím technických zariadení a duševných prostriedkov (software) potrebných na podnikanie.

Franchisor má záujem, aby ste dodržiavali všetky postupy a štandardy konceptu a aby sa vám darilo. Ak sa totiž bude dariť vám, bude mať z toho osoh aj on (napr. vo forme franšízových poplatkov). Preto súčasťou predaja predmetu franšízy sú školenia a tréningové programy, ktoré vás naučia ovládať a využívať získané know-how. Tým sa predchádza chybám a omylom, ktoré by ste pravdepodobne spravili ako neskúsený nováčik vo vlastnom podnikaní. Kúpou franšízy získate zároveň nepretržitú podporu a mentorskú pomoc pri realizácii vášho biznisu. Aj keby prišli nejaké problémy, nikdy nezostanete sám. Bude za vami stáť silný partner (franchisor) a celý franchisingový reťazec.

 

Pri kúpe franchisingovej licencie si spravidla zároveň kupujete exkluzivitu na vymedzenú lokalitu, záujmové územie alebo skupinu zákazníkov. To znamená mať istotu, že prevádzka rovnakej značky vám nebude na tomto území robiť konkurenciu. Pokiaľ sa vám bude dariť, môžete si postupne dokúpiť licencie na ďalšie lokality. Nie je zriedkavé, že úspešní franchisanti veľkých značiek takto prevádzkujú viac prevádzok na rôznych miestach a vybudujú si tak vlastnú sieť (napr. aj formou master-frašízy). 

 

Franchising vám poskytne nielen územnú garanciu exkluzivity vašej prevádzky v sieti, ale ako súčasť reťazca budete môcť využiť výhody centrálneho dodávateľského systému. Dodávatelia poskytujú pre skupiny  prevádzok významné výhody, zľavy a bonusy, ktoré by ste ako individuálny odberateľ asi nemal šancu získať. Aj pri rôznych nepredvídaných výkyvoch a problémoch trhu je franšízová sieť silnej značky viac odolná a schopná prekonať vzniknuté prekážky ako individuálny obchod.

 

Možno najvplyvnejší emocionálny faktor pri rozhodovaní sa o kúpe konkrétnej franchisingovej licencie je skutočnosť, že máte vopred jasnú predstavu do čoho idete. Viete čo budete robiť (aký konkrétny biznis), čo to bude stáť a koľko asi budete zarábať. Umožní vám to naplánovať si svoju budúcnosť.

 

 

  Jozef Šétaffy

  info@franchising-servis.sk