
Potrebujete vybudovať taký priestor, do ktorého sa vaši zákazníci budú radi vracať, a ktorého www adresu radi posunú aj svojim známym. Chýb, ktorých sa však môžete pri navrhovaní stránky dopustiť je mnoho. Sústreďme sa spolu na tie, ktoré môžu vášmu biznisu naozaj ublížiť a zatnúť do živého. Vyhnite sa nasledujúcim nedostatkom a návštevníci vašej stránky vám poďakujú.
10 vecí, ktorým sa pri navrhovaní stránky určite vyhnite
Chyba číslo 1 – nenaplánovanie webovej stránky
Pred tým, než začnete s budovaním webovej stránky, sadnite si a zadefinujte jej zámery a ciele. Potom si rozvrhnite rozloženie stránky počnúc domovskou/hlavnou stránkou cez každú stranu, ktorá sa tam bude vyskytovať. Cieľ vašej stránky – či už to bude predaj tovaru alebo služieb, atď. – by sa mal odzrkadľovať už v jej dizajne. Bez jasnej myšlienky a odkazu, čo chcete stránkou dosiahnuť sa do povedomia jej potenciálnych užívateľov nedostanete a výsledkom bude, že sa viac sa na ňu nevrátia. Nezabudnite, že pri hľadaní nových zákazníkov, hráte na webe na prvý dojem. Ten rozhodne o tom, či na stránke ostanú, alebo budú klikať na iné.
Chyba číslo 2 – kontaktné informácie nie sú umiestnené na viditeľnom mieste
V prípade, že sa chystáte cez stránku predávať, musíte ponúknuť jej návštevníkom dostatok príležitostí na to, aby na nej našli kontakt na vás. Najvkusnejšou cestou je vytvoriť tlačidlo „Kontakt“, pod ktorým sa budú nachádzať kompletné informácie – telefónne a faxové číslo, e-mailová adresa, sídlo, atď. Už samotná prítomnosť tejto informácie pôsobí profesionálne. Vyskúšajte tiež vložiť na koniec každej strany váš e-mail.
Chyba číslo 3 – poškodené hyperlinky
Texty na stránkach nezriedka obsahujú odkazy, t.j. hyperlinky na iné stránky, dokumenty, časti dokumentov. Nefunkčné hyperlinky, ktoré vás neprepoja s inou stránku či dokumentom keď na ne kliknete, sú zlým snom každého užívateľa internetu. Kontrolujte svoju stránku. Testujte ju každý týždeň, aby ste sa presvedčili, že všetky vaše hyperlinky sú funkčné.
Chyba číslo 4 – neaktuálne informácie
Spravte si prehľad, aké informácie sa na vašej stránke nachádzajú a v prípade, že sa ktorákoľvek z nich – áno, aj tá najnepodstatnejšia - zmení, bezodkladne ju aktualizujte. Malí a strední podnikatelia si nemôžu dovoliť strácať dôveryhodnosť tým, že budú mať na svojej stránke neúplné či neaktuálne informácie.
Chyba číslo 5 – príliš mnoho štýlov písma a farieb
Stránky by mali mať jednotný, konzistentný vzhľad. Nenechajte tvorbu vašej stránky na niekom, kto z nej spraví mišmaš krikľavých farieb a fontov. Používajte jeden typ písma, prípadne dva. Takisto buďte opatrní pri výbere farieb – maximálne tri na stránku. Zámerom je utvrdiť vašich zákazníkov o tom, že nie ste bláznivý maliar, ale že vaša firma je zárukou solídnosti a stability.
Chyba číslo 6 – osirotené stránky
Zapamätajte si jedno: každá strana vášho webu musí mať na viditeľnom mieste umiestnený link, cez ktorý sa môže návštevník vrátiť na začiatok strany alebo na hlavnú stránku. Prečo? Môže sa stať, že zákazník bude chcieť poslať svojmu známemu URL odkaz (zjednodušene povedané adresu lokácie danej stránky na internete) na váš článok a nový návštevník si bude chcieť prezrieť celú vašu internetovú stránku. Preto nezabudnite umiestniť tlačidlo „Úvod“ na každú stranu. Takto dokážete tento problém poľahky vyriešiť.
Chyba číslo 7 – otváranie stránok v novom okne
Šetrite návštevníkom vašej stránky miesto, ktoré majú k dispozícii vo svojom počítači či notebooku. Nastavte si stránku tak, aby sa nové okná otvárali ako nové „ušká“ v prehliadačoch a nie ako samostatné okná.
Chyba číslo 8 – pomaly sa naťahujúce stránky
Pomalý server a stránky načítavajúce sa nekonečné hodiny sú pre profesionálne stránky neospravedlniteľné. Vyzývajú návštevníkov na odkliknutie sa preč. Ak je na vine váš server, nájdite si iného hostiteľa. Ak je na vine príliš veľa grafiky, ktorú na stránke máte, uberte z nej.
Chyba číslo 9 – použitie špičkovej technológie
Nie je internet práve o tom? Nie. Nie za takú cenu, že pri každej príležitosti bude systém od vašich návštevníkov požadovať stiahnutie si najnovšieho softvéru, aby sa stránky dali prehliadať. Flash-ová upútavka je síce šik, ale nikto ju vlastne nebude sledovať. Nikdy nepoužívajte také webové nástroje, ktoré vašich zákazníkov donútia kliknúť ešte na inú stránku, aby si stiahli program, pomocou ktorého si budú môcť prehliadať tú vašu.
Chyba číslo 10 – ja nepotrebujem byť na internete
Ešte raz: ak nie ste na internete, akoby ste ani neboli. Pomôže vám zasiahnuť široké skupiny zákazníkov, prípadne i expandovať.