Pizza TuSi
Personálna agentúra Mr.JOB Slovenská franchisingová asociácia

Aktuality zo slovenského franchisingu

 

Na otázky HN odpovedá Jozef Šétaffy, koordinátor projektu FRANCHISING servis

 

 

Aké novinky sa v tomto roku objavili na slovenskom franchisingovom trhu?

 

 

Z pôvodného projektu Slovenskej franchisingovej asociácie  FRANCHISINGmade in Slovakia vznikla samostatná, nezávislá, informačná, konzultačná a poradenská platformaFRANCHISINGservis. Dôvodom jej vzniku bola skutočnosť, že mnohí slovenskí podnikatelia  franchising už "objavili" a dokonca ho začali mať záujem aj využívať. Nielen ako užívatelia zahraničných konceptov a licencií, ale ako tvorcovia vlastných konceptov. Nie všetci však dostatočne poznajú princípy tvorby a aplikácie franchisingu. V aktuálnom dopyte na trhu je preto praktická podpora vzniku a rozvoja pôvodných slovenských franchisingových konceptov. Cieľom projektu FRANCHISING servis je poskytnúť odbornej verejnosti ucelený súbor informácií o možnostiach využitia franchisingu a podnikateľom konzultácie, poradenstvo a mentoring pri jeho využití v praxi.

 

Využívajú naši podnikatelia tieto služby?

 

 

FRANCHISING servis už pracuje naplno. Prostredníctvom e-mailovej komunikácie poskytuje podnikateľom priebežne odpovede na otázky súvisiace z výberom a kúpou franchisingových licencií a všeobecné informácie o možnostiach a podmienkach tvorby vlastného franchisingového konceptu. Mediálnym partnerom je aj portál franchisa.sk .

 

 

Vznikajú teda v súčasnosti na Slovensku nové franchisingové koncepty?

 

 

Ponuka služieb FRANCHISING servis podnikateľov zaujala, v súčasnosti užFRANCHISING servis spolupracuje na tvorbe viacerých pôvodných franchisigových konceptov. Niektoré sú dokonca zo segmentov, v ktorom sa dosiaľ franchising na Slovensku bežne nevyužíval. Zaujímavý je napr. projekt  Arokaya. Originálny salón thajských masáží Arokaya vznikol so zámerom poskytnúť ľudskému telu i duši exkluzívnu starostlivosť so snahou uspokojiť aj tých najnáročnejších zákazníkov, prostredníctvom luxusne a nadštandardne vybavených priestorov.Názov  Arokaya bol starostlivo vyberaný tak, aby čo najviac odzrkadľoval samotnú myšlienku a ponuku služieb konceptu. Pomenovanie Arokaya je odvodené z balinézskeho jazyka a v preklade znamená „miesto bez bolesti“ alebo aj "miesto, kde býva zdravie". Pod týmto názvom je v Thajsku známe prírodné medicínske centrum, ktoré pomáha chorým uzdravovať sa za použitia bylín a prírodných prostriedkov, kombináciou alternatívnej medicíny a thajských tradičných metód. Cieľom franchisingového konceptu siete masážnych salónov Arokaya je prostredníctvom thajskej masáže priniesť do života fyzické zdravie a duševnú pohodu. Predmetom tohto konceptu bude nielen originálne know-how samotných procedúr, ale poskytne aj možnosť získania kvalifikovaných, certifikovaných masérok priamo z Thajska.

 

 

Franchising sa najčastejšie využíva v segmente gastronómie, má  FRANCHISING servis aj z tejto oblasti nejaké novinky?  

 

 

Aj keď sa tento segment javí v oblasti franchisingu ako nasýtený, originálny a jedinečný projekt je možné vytvoriť aj z navonok štandardného podnikania. Ako príklad môžem uviesť koncept KEBABIZŇA.  Prvú reštauráciu KEBABIZŇA vybudoval Miloslav Hradil v r. 2013. Pilotná prevádzka KEBABIZŇA bola uskutočnením jeho predstáv a plánov o modernej gastronómii v oblasti rýchleho občerstvenia. V tejto reštaurácii sa overovali výsledky vlastných nápadov a reakcie verejnosti. Prišlo sa aj na chyby a omyly, ktoré sa ale priebežne korigovali a odstraňovali.  V reštaurácii sa podarilo dosiahnuť príjemnú domácku atmosféru a vďaka kvalitnej, zdravej a chutnej ponuke jedál sa reštaurácia KEBABIZŇA na Sládkovičovej 3, na pešej zóne v centre Trenčína stala obľúbenou  a navštevovanou.  Skúsenosti a poznatky z prípravy, realizácie a prevádzkovania tejto reštaurácie poslúžili pri tvorbe jedinečného gastronomického konceptu KEBABIZŇA, na tvorbe ktorého spolupracuje  aj FRANCHISING servis.

 

 

V gastronómii je v súčasnosti moderný trend zdravej kuchyne, napr. vegetariánskych jedál. Pripravuje sa niečo aj v tejto oblasti?

 

 

Áno, moderní ľudia dbajú na svoju správnu výživu a zdravý životný štýl. Vegetariáni pravdepodobne poznajú produkty spoločnosti LUNTER (predtým Alfa Bio), ktorá ako prvá  uviedla na trh TOFU(sójový syr či tvaroh) a široký sortiment produktov na báze sóje. Ichvýrobky sa stali súčasťou každodenného zdravého stravovania.  Táto obľúbená slovenská značka sa rozhodla vstúpiť aj do gastronómie a vo vlastnej reštaurácii ponúka menu, ktoré je bezmäsité, zdravé, ale pritom bez kompromisov v chuti. Časť menu je aj bezlepkové. Úspech pilotnej prevádzky LUNTER kuchyňa v Banskej Bystrici inšpiroval majiteľov na vytvorenie franchisingového konceptu, na základe ktorého by bolo možné ponúknuť tento druh gastronómie vo viacerých mestách, možno nielen na Slovensku. Aj na príprave a tvorbe tohto konceptu spolupracuje  FRANCHISING servis.

 

 

Pán Šétaffy, pôsobil ste 6 rokov v predstavenstve Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA), z toho 4 roky v pozícii prezidenta. Ako hodnotíte situáciu v tejto oblasti?

 

 

Moja dobrovoľnícka dobročinná misia v SFA sa skončila, čím sa mi vytvoril priestor pre nové projekty. Jedným z nich je aj FRANCHISING servis. Čo sa týka situácie v SFA, táto franchisingová asociácia vždy bola a bude taká, ako jej členovia. Od ich aktivity záležalo a bude záležať, aké výstupy sa podarí zabezpečiť a zrealizovať. Ak sa však v krátkej budúcnosti nepodarí výrazne zvýšiť počet a aktivita členskej základne a zároveň nájsť dostatočné zdroje financovania, nebude už stačiť na zabezpečenie jej zámerov dobrovoľnícka dobročinná aktivita niekoľkých jej funkcionárov. Pokiaľ sa na Slovensku výrazne nezlepší  podnikateľské prostredie, dôležitou úlohou SFA bude aj naďalej, v spolupráci s ostatnými podnikateľskými združeniami, usilovať sa o jeho zlepšenie.  Ani znalosti o franchisingu, ako podnikateľskej metóde, nie sú na Slovensku vo verejnosti  ešte na potrebnej úrovni, takže bude potrebné naďalej propagovať a podporovať jej rozvoj.

 

 

Aké novinky pripravujete v "domovskej firme", teda v reťazci Pizza Mizza?

 

 

Od developera rekonštrukcie podchodu Trnavské Mýto v Bratislave sme dostali ponuku na prenájom priestoru pre zriadenie prevádzky Pizza Mizza expres tomto nanovo zrekonštruovanom objekte. V súčasnosti je táto záležitosť iba v štádiu rokovaní o podmienkach nájomnej zmluvy, takže definitívne to zatiaľ nie je. Záujem o dohodu sa však javí obojstranne, takže verím, že sa to zrealizuje.  Charakter a nastavenie ponuky v tejto prevádzke však nebude možné  v plnom sortimente štandardu našich Pizza Mizza expresov, ktoré máme vo foodcourtoch veľkých obchodných centier. Prispôsobíme ju daným podmienkam a priestorovým možnostiam. Pôjde o formát t.z.v. Street Food, teda predaj (najmä) pizze do ruky.  

 

 

 Zaujímavá je aj ponuka na zriadenie reštaurácie Pizza Mizza v objekte občianskej vybavenosti v novom obytnom súbore TRI VODY v Malinove pri Bratislave, ktorú sme dostali od jeho developera.  Ide nielen o modernú, takmer futuristickú architektúru, ale aj o atraktívne prostredie. Predmetný objekt sa totiž nachádza uprostred troch jazier, čo vytvára príjemnú mediteránsku atmosféru. V súčasnosti pracujeme na štúdii realizovateľnosti tohto zámeru.

 

 

 Jozef Šétaffy

 koordinátor projektu

 info@franchising servis.sk