Pizza TuSi
Personálna agentúra Mr.JOB Slovenská franchisingová asociácia

10 pravidiel rýchleho a jednoduchého PR

Ako však prinútiť filozofiu PR aby slúžila vám a nie vy jej? Nechajte sa previesť desiatimi, možno až príliš evidentnými no jasnými pravidlami, ako vytvoriť efektívny PR plán, ktorý prehodí loptičku výhody na kurtoch trhu na vašu stranu.
 
 
1. Poznajte svoj trh
 
Čím dôkladnejšie vyšpecifikujete cieľovú skupinu, ktorej chcete ponúkať svoj produkt tým ľahšie zadefinujete, s akým typom média bude pre vás najvýhodnejšie spolupracovať.
Žiaden produkt nemá 100% podiel na trhu a ani to nepotrebuje k tomu, aby ste boli úspešní. Snažte sa byť preto čo najkonkrétnejší pri definícii okruhu svojich spotrebiteľov.
 
 
2. Vyšpecifikujte výhody, ktoré váš produkt, služba prinášajú na trh
 
Majte na pamäti, že sa v tejto fáze snažíte predať médiám, aby uverejnili práve váš príbeh. Tým pádom nezáleží na špecifikáciách, či je modrý, zelený, sklenený. Teraz je najdôležitejšie poznať, čo váš produkt prináša potenciálnym klientom. Dôležité: V žiadnom prípade si nerobte reklamu! Zamestnanci v médiách sú na to alergickí. Vyškrtajte zo správy slová ako „úžasný, jedinečný, bezkonkurenčne najlepší“. Píšte o tom, aké výhody spotrebiteľovi prinášate, napr. pomocou čísel: koľko času a peňazí kúpou u vás spotrebiteľ usporí, akým spôsobom mu ušetríte čas, atď.  
 
 
3. Predstavte svoj produkt, službu ako jedinečnú
 
Je dôležité, aby ste dokázali, že váš produkt je naozaj hodný pozornosti. Konkrétne a dokázateľné výhody presvedčia médiá, aby sa zaujímali o vás a uprednostnili váš produkt pred inými. Myslite pri tom na to, že novinári potrebujú zaujímavé témy, dobré nápady, jedinečné správy. Skúste porozmýšľať, čo a v akej forme by zaujalo vás, keby ste boli žurnalista.
 
 
4. Uveďte zdroje a odporúčania
 
Odporúčania od nezaujatých sú najlepším spôsobom ako posilniť vašu dôveryhodnosť. Sú nadmieru vhodným príspevkom do článku. Nie však tie, ktoré hovoria o tom, že váš produkt je „strašne krásny“. Vy potrebujete výhody konkrétne pomenovať a charakterizovať ich. Recenzia od univerzitného profesora alebo softvérového znalca je to správne orechové.
 
 
5. Zistite si, ktoré médiá najčastejšie číta, sleduje, počúva vaša cieľová skupina
 
Spravte si prieskum.
 
 
6. Naučte sa písať tlačové správy
 
Tlačová správa má tvar obrátenej pyramídy. Všetky dôležité informácie musia byť na začiatku, už v prvej vete. Uvedomte si, že novinár má obmedzený priestor, a v prípade, že sa mu vaša tlačová správa do tohto priestoru nezmestí, bude ju krátiť. A urobí to od konca. Tak sa vám môžu stratiť dôležité informácie.
 
a) Začnite nadpisom, ktorý zaujme. Ak neviete ako na to, skúste prelúskať noviny alebo časopisy a čítajte si len nadpisy. Inšpirujete sa tými najpútavejšími.
b) Prvý paragraf by nemal mať viac ako 25 slov a je potrebné, aby objasňoval nadpis a zosumarizoval správu: kto, čo, kde, kedy a prečo. Novinári dostávajú denne kvantá tlačových správ a strávia v priemere 7 sekúnd rýchlym čítaním každej z nich. Vašich prvých 25 slov je rozhodujúcich.
c) Usporiadajte správu tak, aby z nej mohli novinári vyberať pasáže a dopĺňať ich do článku podľa potreby.
d) Ešte raz: nerobte si reklamu. Odpovedzte na pomyselné otázky prečo vy a váš produkt, služba.
e) Na záver vložte všetky dôležité kontakty na vás.
f) Kontrola, kontrola, kontrola. Preklepov, štylistiky, vložených informácií.
g) A hlavne pamätajte na to, že 1 strana je viac než dosť. Novinári sa často na nedostanú ani za polovičku vašej správy, nieto ešte na ďalšiu. Šetrite sebe aj im sily a čas :).
 
 
7. Zviditeľnite svoju tlačovú správu
 
Zavolajte do médií. Povedzte im, že máte zaujímavý príbeh pre ich čitateľov. Prečítajte im nadpis a kúsok z prvého paragrafu. Bezprostredne na to im správu pošlite mailom, ktorý označíte tak, aby upútal ich pozornosť. Spýtajte sa, či im môžete zavolať zajtra alebo inokedy v závislosti odo dňa vydania.
 
 
8. Nadviažte na predchádzajúci telefonát
 
Zavolajte svojmu kontaktu, či správu obdržal, prípadne či nepotrebuje ďalšie doplňujúce informácie. Vedzte, že novinár môže čo to použiť z vašej tlačovej správy i na porovnávacie účely s iným produktom v úplne inom kontexte. Dôležité je zaujať, dostať sa do jeho povedomia.  
 
 
9. Zostaňte v kontakte
 
Ale nebuďte dotieravý. Ak má vaša správa naozaj hodnotu, predá sa sama. Váš kontakt len upovedomte o tom, kde môže v prípade záujmu získať ďalšie informácie. Týmto si zaručíte, že sa na vašu správu pozrie ešte raz.
 
 
10. Použite fotografie
 
Fotka niekedy spraví viac ako tisíc slov.
 
 
 
Myslíte, že vám tieto kroky bezpečne zaručia, že bude vaša správa publikovaná alebo vysielaná a úspešná? Určite nie. Ale istotne vám pomôžu zvýšiť vaše šance na úspech a začnete si budovať dobré vzťahy s médiami, ktoré ešte raz v budúcnosti môžete potrebovať. Dajte o sebe vedieť.




Podobné články


7 tipov na leták, ktorý predáva

7 tipov na leták, ktorý predáva

Tipy na čo nezabudnúť a čomu sa vyhnúť pri tvorbe Vašich reklamných letákov.

30.10.2010 viac info
Sociálne médiá menia tvár podnikania

Sociálne médiá menia tvár podnikania

Sú sociálne médiá ako Facebook a Twitter len novodobou módnou vlnou v komunikácii na internete, alebo predstavujú niečo viac? V čom spočíva ich sila, ako fungujú a prečo by ich malí a strední podnikatelia nemali brať na ľahkú váhu? Pohľadajme spolu zopár odpovedí.

30.10.2010 viac info
Reč tela v biznise

Reč tela v biznise

Rečou Vášho tela viete ovplyvniť to, či budete mať úspech alebo nie. Keď idete na konferenciu, stretnutie alebo obchodné rokovanie, je dôležité, aby ste vedeli, ako sa správať tak, aby ste k sebe pritiahli tých ľudí, s ktorými chcete obchodovať alebo ich zaradiť medzi svoje obchodné kontakty.

03.11.2010 viac info
Ako tvoriť biznis plán?

Ako tvoriť biznis plán?

Podnikateľským plánom investorovi preukazujete nielen to, že svojmu podnikaniu veríte a rozumiete, ale aj to, že nad podnikaním dokážete koncepčne uvažovať. Dôležitým predpokladom dobrého plánu je jasná a logická obsahová štruktúra. S prihliadnutím na rôznorodosť podnikania možno len veľmi ťažko vytvoriť univerzálny návod na tvorbu plánu, ak sa však budete pridržiavať uvedených otázok, nemali by ste na nič podstatné zabudnúť.

04.11.2010 viac info
Pred tým, než odošlete e-mail

Pred tým, než odošlete e-mail

Aké sú základné pravidlá pre správnu formuláciu e-mailov?

09.11.2010 viac info
Kedy odpovedať na negatívnu kritiku a kedy nie

Kedy odpovedať na negatívnu kritiku a kedy nie

Pozrite sa na krátky zoznam typov kritík, na ktoré sa oplatí reagovať a potom tých, ktoré si nezaslúžia Vašu pozornosť.

18.11.2010 viac info
Čo potrebuje podnikateľská web stránka?

Čo potrebuje podnikateľská web stránka?

Internet je plný strašidelných stránok, a to nielen z hľadiska ich zlého dizajnu. Je mnoho iných vecí, ktoré robia webovú stránku priateľskú k jej užívateľom – nehovoriac o tých, ktoré ich ovplyvnia natoľko, že sa s Vami rozhodnú urobiť obchod. Cez kontakt až po informácie od zákazníkov, pozrite sa na pár najdôležitejších prvkov, ktoré by Vaša stránka mala obsahovať v prípade, že má byť efektívnym pomocníkom Vášho biznisu.

06.12.2010 viac info
Budujte si svoj imidž na internete

Budujte si svoj imidž na internete

Ak nie ste na internete, akoby ste ani neboli. Komunikačné technológie napredujú míľovými krokmi a ani podnikanie sa bez nich už naozaj nezaobíde. Byť on-line však nestačí.

18.12.2010 viac info
5 tipov ako využiť Skype vo firme

5 tipov ako využiť Skype vo firme

Skype je neoceniteľný nástroj komunikácie vo firmách. Zahŕňa v sebe rad pôsobivých vlastností, pomocou ktorých viete posielať súbory, ohlásiť schôdzku u obchodných partnerov, uskutočňovať video konferencie či telefonovať do zahraničia.

27.12.2010 viac info
Ako diplomaticky povedať NIE

Ako diplomaticky povedať NIE

Môže sa stať, že sa dostanete do situácie, v ktorej Vám partner, spolupracovník alebo zamestnanec navrhne niečo, čo Vy nepovažujete za správne, etické.

17.01.2011 viac info